Platforma de comerț electronic eVitalShop arată și se mișcă mai bine ca niciodată! După un efort foarte susținut de circa 3 luni, în care s-a muncit câte 12-13 ore/zi, vin cu noutățile aduse de versiunea 6.60 a platformei eVitalShop.

creare magazin onlineIar vestea bună este că... chiar dacă ați avea nevoie să introduceți o sută de mii de produse în catalog (număr pe care unii din clineții Vital Soft se prea poate să-l atingă în viitoarul nu chiar atât de îndepărtat), platforma eVitalShop va continua să fie rapidă.

Spre deosebire de popularele plaforme de e-commerce (Magento, Presta Shop) eVitalShop a fost gândită de la bun început ca să fie rapidă. Magento și Presta Shop încep să gâfâie din greu în momentul în care ai pus în catalog doar vreo 8-10 mii de produse, mișcându-se în reluare precum o broască țestoasă greoaie. Nu același lucru se întâmplă pe platforma eVitalShop, 20 - 30 de mii de produse înseamând doar o ușoară încălzire pentru eVitalShop.

 

1. Performanță

Ordonarea și numărarea produselor sunt operațiunile care consumă cele mai multe resurse de calcul.

Ordonarea după cele mai recente și după cele mai vândute produse era bine pusă la punct de foarte mult timp. Alte tipuri de ordonări (după preț, an, alfabetic) însă nu erau la fel de bine optimizate. Lucrul acesta însă s-a schimbat în versiunea 6.60. În acest moment, toate ordonările funcționează practic la fel de rapid.

 

Ordonarea alfabetică după numele produselor era, în mod deosebit, una dintre operațiunile cele mai consumatoare de resurse. Din ce cauză? Din cauza faptului că denumirile produselor sunt compuse din litere, nu din cifre, iar indexul după denumirea produselor (alfanumeric) ocupă mult mai mult spațiu decât indexurile numerice. Fapt pentru care foarte multe magazine online nici măcar nu oferă această funcționalitate. Partea frumoasă este că, după foarte multe căutări și frământări, am găsit o soluție care permite ordonarea alfabetică în condiții de rapiditate și consum de resurse similare cu celelalte feluri de ordonare (după cele mai recente, cele mai vândute, preț ascendent/descendent, etc).

 

2. Afișarea produselor care nu sunt în stoc

La ordonarea după cele mai recente și după cele mai vândute produsele care nu sunt în stoc sunt afișate abia după ce au fost afișate toate produsele care sunt în stoc.

În plus, în cazul produselor care nu sunt în stoc veți observa că butonul de adăugare în coș este înlocuit cu un buton care permite abonarea la alertă stoc. Până la versiunea 6.60 abonarea la alertă stoc se putea face doar din pagina produsului.

 

3. Filtre

Un volum foarte mare de muncă s-a depus pentru dezvoltarea unui sistem de filtrare a produselor similar cu cel existent pe marele magazine online din România.

În plan personal, acesta a fost de departe unul dintre cele mai complexe lucruri pe care a trebuit să le programez în viața mea de programator. Însă mă bucur că am reușit să găsesc o soluție elegantă pentru această provocare majoră. Iar în acest moment platforma eVitalShop beneficiază de un sistem de filtrare al produselor care se distinge atât în planul performanței, cât și în planul funcționalităților oferite.

 

Sistemul de filtrare permite adăugarea a 6 filtre specializate:

  1. Filtru de tipul principal. Acesta oferă următoarele opțiuni: În stoc; Toate produsele; Promoții; Noutăți; Lichidare stoc; Recomandate; În curs de apariție.

  2. Filtru de tipul brand/producător/editura. Permite inițializarea valorilor filtrului prin preluarea datelor din tabelul de producători/edituri. Există posibilitatea de ordonarea alfabetică a valorilor bifate.

  3. Filtru de tipul rating.

  4. Filtre de tipul preț.

  5. Filtre de tipul culoare;

  6. Filtre de tipul an (anul publicării).

 

Odată adăugate, gestionarea tuturor acestor filtre (cu excepția celui după culoare) este preluată de platformă, nemaifiind necesară intervenția operatorului. Platforma va prelua în mod automat datele din formularul fiecărui produs și va ajusta acolo unde este cazul valorile de filtrare.

 

Puteți vedea cum arată toate tipurile de filtru accesând următorul link:

http://magazin-online.vital-soft.ro/produse/video--i1686

 

Am introdus și un parametru care permite limitarea numărului de valori de filtrare afișate direct. La atingerea pragului stabilit veți observa că în magazinul online apare un buton denumit vezi mai multe.

 

În afara filtrelor specializate puteți adăuga desigur și filtre de tip obișnuit care să fie personalizate după nevoile dumneavoastră. Exemplu de astfel de filtre:

Limba: română, engleză, maghiară, etc.

Material de fabricație: aluminiu, oțel, fontă, etc.

 

4. Afișarea magazinului pe mobile

Numărul celor care accesează și plasează comenzi de pe mobile crește pe zi ce trece. De aceea, o atenție deosebită a fost acordată felului cum se prezintă magazinul pe dispozitivele mobile.

Astfel am găsit o soluție care să permită accesul ușor și rapid de pe mobil la funcția de filtrare a produselor. De asemenea pentru a facilita navigarea mai rapidă și mai ușoară în site am introdus posibilitatea de afișare în format restrâns a acelor căsuțe care în varianta desktop apar în coloanele din stânga/dreapta. Utilizatorul va vedea doar capul fiecărei căsuțe și un cerc cu plus în el (care conform uzanțelor indică spre faptul că există mai mult conținut ascuns acolo).

 

Ce căsuțe apar pe mobil în format restrâns/desfășurat se poate modifica din panoul de administrare (meniul Conținut -> Căsuțe -> Formularul fiecărei căsuțe).

 

5. Afișarea produselor

S-a adăugat mai multe ordine la afișarea produselor pe paginile categoriilor/subcategoriilor de produse. Veți observa o anumită aliniere a afișării atât pe verticală, cât și pe orizontală. Ceea ce dă o senzație de ordine clientului. În plus permite identificarea mai ușoară a informației (deoarece componentele sunt plasate în locuri predictibile).

 

Au fost regândite/redezvoltate și componentele care gestionează ordonarea produselor, tipul de afișare (grilă/listă) și numărul de produse afișate pe o pagină. Acestea arată mult mai bine acum.

 

6. Scroll

Atunci când veți face scroll în pagină veți observa că rămâne fixată sus o bară care conține sigla, căsuța de căutare în catalog, zona de acces la contul clientului și la coșul de cumpărături.

Iar în pagina produsului veți observa că rămâne sus produsul împreună cu butonul de adăugare în coș. Rațiunile? Marketing – este să i de ofere clientului cât mai multă expunere la sigla magazinului online (maximizând astfel șansele ca acesta să rețină denumirea magazinului). Iar în pagina produsului să vadă în mod continuu îndemnul spre cumpărare. În plus sunt și rațiuni de ordin funcțional – este bine ca utilizatorul să aibe un acces permanent la funcțiile de bază ale magazinului (căutare, vezi coșul, acces cont).

Ar mai fi multe lucruri de îmbunătățit la conținutul barei fixate. Ar fi foarte bine, de exemplu, să rămână pe bară și o iconiță de meniu care să dea acces rapid la categoriile de produse. Însă din păcate, din cauza faptului că o bună parte din clienții mei au scăpat demult de sub control numărul categoriilor de produse găsirea unei soluții este foarte dificilă.

 

7. Disponibilitatea produselor

La adăugarea produselor în catalog sau la editarea celor existente veți observa că a apărut un câmp nou, de tip select, care vă va permite să alegeți disponibilitatea produsului (în stoc, stoc limitat, stoc epuizat, etc).

Disponibilitățile sunt administrate din meniul Administrare -> Disponibilitate. Puteți adăuga noi disponibilități sau să modificați formularea denumirilor celor existente.

Informația cu privire la disponibilitate va fi afișată și în pagina produselor din magazinul online.

 

8. Google sitemap

Platforma eVitalShop perimite generarea așa numitului Google Sitemap în fiecare zi (sitemap-ul conține toate link-uile importante din magazin: link-urile tuturor produselor, link-urile categoriilor/subcategoriilor, link-urile producătorilor/editurilor, link-urile articolelor publicate pe blog).

Pentru crearea sitemap-ului am adăugat un CronJob (în cPanel/Plesk) care se execută în fiecare noapte cu scopul expres de a aduce la zi sitemap-ul. Din păcate însă am constatat că, din diverse motive care trebuie să fie investigate la nivelul firmelor de webhosting, există cazuri când acel CronJob nu se execută la momentul programat. Caz în care există riscul ca Google Sitemap să rămână neactualizat. Pentru a preveni aceste situații, am introdus o procedură de urmărire și de avertizare. În cazul în care CronJobul nu se execută, operatorul va vedea, în momentul în care intră în panoul de administrare, un mesaj de avertisment și un buton care îl invită să lanseze manual scriptul de creare a sitemap-ului.

 

9. Mentenanță

Cum ar arăta o casă în care nu s-a mai dat cu mătura de vreo câteva luni? Nu ar arăta prea bine, nu-i așa?! Cam la fel ar sta lucrurile și cu un magazin online de complexitatea celor bazate pe platforma eVitalShop. La începutul fiecărei zile există un CronJob programat în care există operațiuni foarte importante de mentenanță. Performanța platformei eVitalShop și integritatea datelor depinde într-o bună măsură de executarea acelei operațiuni.

Administratorul/operatorul magazinului online va vedea un mesaj de eroare în cazul în care acel CronJob nu se execută la timpul programat. Acel mesaj nu trebuie neglijat în niciun caz, ci trebuie să ajungă la Vital Soft pentru a investiga care sunt cauzele neexecutării la timp a CronJobului.

 

10. Promoții cu preț bombă

Produsele care se aflau în promoții de tip ”preț bombă„ nu se afișau până acum în pagina ”Promoții”. De ce? Din rațiuni ce țin de performanță. Acum însă am găsit o soluție care permite afișarea produselor cu preț bombă împreună cu produsele cu preț special – fără sacrificarea performanței!


 

11. Promoții

Din punct de vedere al marketingului o reducere de preț pe un termen lung este practic echivalentă cu o reducere de preț permanentă. Un client care vede că perioada de valabilitate a promoției se întinde pe o perioadă foarte lungă de timp nu va mai simți nicio urgență să cumpere imediat pentru a profita de oferta promoțională. De aceea, am hotărât să nu mai afișez perioada de expirare a promoției decât în ultimele 7 zile ale acestea. De ce 7 zile? M-am oprit la durata de timp a unei săptămâni. Însă dacă cuiva îi pare prea mic numărul de zile, atunci voi introduce în versiunile viitoare ale platformei o setare care să permită selectarea și a altor valori.